De psychologie van internetdating

De afgelopen jaren komen steeds meer stellen elkaar tegen via internet. Mensen leren elkaar minder en minder vaak kennen via vrienden of in de discotheek en steeds vaker via sites als paiq, relatieplanet of parship. De vraag is natuurlijk, hoe kun je deze sites het best gebruiken om de perfecte partner te vinden?

Er zijn inmiddels voldoende studies die daar een antwoord op kunnen geven, en dit artikel gaat dan ook over de psychologie van internetdating.

Tip 1: Als man stuur je berichten, als vrouw ontvang je ze

Er zijn boeken vol geschreven over het feit dat mannen jagers zijn en vrouwen gejaagd worden. Die boeken gaan dan vooral over waarom dat zo is. Datingsites kunnen daar uiteraard geen verklaring voor geven. Ze onderstrepen echter wel dat dit zo is.

Experimenten met nep-accounts wijzen uit dat een aantrekkelijke vrouw zo rond de 100 berichten krijgt per maand, terwijl een even aantrekkelijke man er ongeveer 10 krijgt. Dat is een flink verschil en onderstreept nog maar eens dat vrouwen vooral berichten krijgen, terwijl mannen ze vooral sturen.

Wees dus als man niet verbaasd als je weinig reacties krijgt. Je zult er toch echt zelf achteraan moeten.

Tip 2: Gebruik de psychologische matchsystemen

Veel sites bieden een matchingsysteem dat bestaat uit een flink aantal vragenlijsten. Met behulp van deze vragenlijsten wordt ingeschat wat je karakter is. En op basis daarvan wordt je vervolgens weer gekoppeld aan een partner die eenzelfde karakter heeft.

In een artikel van de Association of Psychological Science stond te lezen dat er weinig wetenschappelijk bewijs bestaat voor de effectiviteit van deze tests. Desalniettemin geven gebruikers aan dat ze vaak gekoppeld worden aan mensen die goed bij hen passen. In ieder geval zorgen deze systemen er voor dat je niet gekoppeld wordt aan iemand die totaal niet bij je past.

Het is dus verstandig om deze matchsystemen te gebruiken in je voordeel

Tip 3: Doe je niet anders voor dan je bent

Veel mensen zijn bang voor mensen die kleine of grote leugens verkopen terwijl ze achter hun beeldscherm zitten. Iemand die zich voordoet als een afgetraind fotomodel maar in de realiteit een grote voorliefde voor donuts schijnt te hebben.

Uit onderzoek blijkt echter dat dit maar heel af en toe zo is. De meeste mensen doen zich niet veel beter voor dan ze daadwerkelijk zijn. De reden hiervoor is simpel: als je gaat afspreken komt de aap toch uit de mouw.

Rate this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *